Kiedy rozpoczyna się budowanie biznesu od przysłowiowego zera, liczy się każdy grosz i szuka się sposobów na oszczędność. Jednak nie każde oszczędne posunięcie się sprawdzi w przypadku działalności gospodarczej. Na czym można, a na czym nie wolno oszczędzać?

Większość przedsiębiorców, którzy rozpoczynają swoją przygodę z działalnością gospodarczą, posiada ograniczone fundusze i szuka tańszych rozwiązań. Zdarza się, że decydując się na zakup sprzętu niezbędnego do produkcji czy świadczenia usług, biorą pod uwagę używane i znacznie tańsze odpowiedniki. Nie jest to do końca dobre posunięcie. Oczywiście, tym sposobem można bardzo wiele zaoszczędzić, jednak używane i wyeksploatowane maszyny mogą nie sprawdzać się równie dobrze, jak nowy sprzęt. Co więcej, w wypadku awarii w wielu przypadkach nie obowiązuje już gwarancja od producenta i trzeba ponosić wysokie koszta naprawy lub wymiany części. Zdarza się, że awarie są tak częste, że nie opłaca się przeprowadzać napraw i trzeba jednak zakupić nowy sprzęt. Poza tym nie można zapominać, że maszyny są w dużej mierze odpowiedzialne za bezpieczeństwo obsługujących je osób i muszą być w doskonałym stanie technicznym. Podobny problem pojawia się przy zakupie kas fiskalnych. Nowa kasa podlega serwisowi, jest sprawna i nowoczesna, a starsze egzemplarze mogą nie uzyskać zezwolenia z Urzędu skarbowego.

Zdarza się, że przedsiębiorcy starają się oszczędzać także na pracownikach, proponując im niskie stawki lub niepełne ubezpieczenie. Trzeba jednak pamiętać, że sukces firmy jest uzależniony właśnie od pracujących w niej ludzi. Pracownik, który będzie czuł się niedoceniony, nie będzie pracował w pełni swoich możliwości. Wykwalifikowane osoby poszukają lepiej płatnego zajęcia. Zamiast oszczędzać na pracownikach, lepiej inwestować w ich rozwój, który przyniesie korzyść zarówno pracodawcy, jak i zatrudnionej osobie.

Na czym z kolei można poszukać oszczędności? Na wszystkich kwestiach związanych z umowami czy usługami telekomunikacyjnymi. Zawsze należy porównywać propozycje różnych operatorów czy banków, by wybrać tę opcję, która dla firmy będzie najbardziej opłacalna. Jeśli firma prowadzi dużo negocjacji i załatwia wiele spraw za granicami kraju, trzeba rozejrzeć się za operatorem, który gwarantuje tanie połączenia za granicę. Korzystając z usług kurierskich także można znaleźć tańsze rozwiązanie.

Oszczędności można poszukać również w lokalizacji firmy, jednak należy tu zachować rozsądek. Nie można zapominać, że miejsce, w którym znajduje się siedziba firmy wpływa na to, jak odbierają ją potencjalni kontrahenci.

Zaoszczędzić można również na kwestiach związanych z reklamą. Wahając się nad sposobem rozreklamowania swojej firmy w sieci, warto zdecydować się na pozycjonowanie i optymalizację strony. Uznawane są one za najtańszą formę reklamy. Dzięki tym zabiegom sprawnie przeprowadzonym przez specjalistów firmowa witryna zawędruje na szczyt wyników wyszukiwania Google i stanie się obiektem zainteresowania internautów. Wygeneruje to częstsze odwiedziny i co za tym idzie większe zyski firmy.