Wysoka pozycja w Google oraz innych wyszukiwarkach to świetne źródło klientów, którzy niemal na pewno będą zainteresowani zakupem produktów lub usług. Wiedzą o tym właściciele witryn oraz biznesów działających w segmencie e-commerce. W tym celu przeznaczają ogromne sumy na poprawienie pozycji swoich serwisów. Jednak skąd można mieć pewność, że pieniądze te zostaną wydane z pożytkiem? Co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?
Co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?
Pozycjonowanie stron internetowych, określanie też angielskim skrótem SEO (od search engine optimalisation), to ogół czynności mających na celu poprawienie widoczności oraz pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek (np. Bing, Yahoo). Działania z reguły mają na celu zwiększenie ruchu organicznego (naturalni użytkownicy) w całym serwisie, choć czasami skupia się na pozycjonowaniu jednej lub kilku podstron, np. artykułu blogowego bądź konkretnego produktu. Wszystko zależy od przyjętej strategii, którą należy dostosować do okoliczności i wyników.
A co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej? Istnieją trzy najważniejsze czynniki: parametry techniczne serwisu (szybkość ładowania się, responsywność, jakość kodu), wartość zamieszczonych na nim treści oraz linki prowadzące do witryny. W tej ostatniej kategorii liczy się nie tylko ich ilość, ale też (a może przede wszystkim) ich jakość. Jeden dobry link z zaufanej strony jest wart o wiele więcej od stu linków do nic nieznaczących serwisów zapleczowych.
Co źle wpływa na pozycjonowanie strony?
Nie wszystkie działania mają pozytywne efekty. Zdarza się, że strona nagle traci popularność, a liczba użytkowników z Google gwałtownie spada. Co źle wpływa na pozycjonowanie strony i jakie kroki można podjąć, by zniwelować taki rezultat?
Bardzo zły efekt na SEO ma duża liczba linków ze stron oznaczonych przez Google jako spam. Takie hiperłącza w naturalny sposób obniżają jakość linkowania. Jednak to nie wszystko, bo wyszukiwarka może też nałożyć filtr, który dodatkowo obniży wyniki. Zły wpływ na pozycjonowanie ma też bardzo wolne działanie strony – najlepiej, jeśli elementy załadują się w nie dłużej niż dwie sekundy.
Ponadto źle pozycjonuje się treść słabej jakości, a już szczególnie teksty, które zostały splagiatowane, sparafrazowane lub napisane przez AI. Obecnie Google ceni przede wszystkim unikalność oraz jakość treści. Musi ona odpowiadać na pytania zadane przez użytkowników, a do tego być dobrze napisana i odpowiednio sformatowana.
Jak zdobyć wysoką pozycję w Google?
Niestety nie ma prostych sposobów, które umożliwiłby zdobycie wysokiej pozycji w Google. Wymagany jest albo ogromny nakład pracy i dobry pomysł, albo duży budżet na działania z zakresu SEO – a najlepiej oba aspekty.
Najlepszym rozwiązaniem będzie poproszenie o pomoc agencji SEO, która na co dzień dba o dziesiątki różnych klientów. Firmy tego rodzaju mają odpowiedni know-how, a bez niego zaplanowanie strategii w ramach pozycjonowania strony jest bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Ceny są różne, ale agencje SEO mogą dostosować się do budżetu klienta. Oczywiście od wydanych pieniędzy zależy też efektywność podjętych działań.
Czy warto zainwestować w SEO?
Działania z zakresu SEO przydają się w przypadku większości stron internetowych – to pewne i skuteczne źródło ruchu, z którego pozyskuje się odwiedzających wstępnie zainteresowanych oferowanymi usługami lub produktami. Coraz większe znaczenie zyskuje lokalne pozycjonowanie strony w Białymstoku. Takie działania nie tylko zwiększają widoczność firmy w wynikach wyszukiwania, ale też poprawiają ją na Mapach Google, przez co większa liczba klientów może zdecydować się na skorzystanie z usług reklamowanego przedsiębiorstwa.
W przypadku pozycjonowania lokalnego najważniejsza jest odpowiednia strategia. Algorytmy Google są w stanie rozpoznać, skąd prowadzą linki do serwisu. Jeśli zamieszczono je np. w lokalnych serwisach informacyjnych, to ich efekt będzie dużo większy.
Inwestycja w SEO to absolutna konieczność dla wszystkich firm, które działają w internecie!