Pozycja zdalnego asystenta jest stosunkową nowością na polskim rynku pracy. Na skorzystanie z tego rodzaju usług decyduje się coraz więcej firm, które mogą dzięki nim w znaczący sposób usprawnić codzienne działanie. Co mogą Państwa firmie zaoferować zdalni asystenci i w jaki sposób z nimi współpracować, by zmaksymalizować ich potencjał? Na te pytania odpowiemy w tym artykule.
Różnice między asystentem zdalnym a biurowym
Aby zobrazować Państwu atuty współpracy ze zdalnymi asystentami, warto najpierw nakreślić, czym ich praca różni się od asystentów biurowych. Podstawową różnicą są godziny pracy: podczas gdy asystent biurowy jest dyspozycyjny tylko w godzinach pracy biura, to zdalny może być dostępny nawet przez całą dobę. To również ogromny potencjał uzyskany dzięki pracy zespołowej – zdalny asystent może liczyć na pomoc pracowników operacyjnych i managerów, a w przypadku jego nieobecności wgląd w jego zadania mają inni członkowie zespołu. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z tego rodzaju usług.
Co można powierzyć zdalnym asystentom?
Rodzaje zadań, które można zlecić zdalnym asystentom są liczne – oto niektóre z nich:
– research danych – w tym m.in zebranie informacji o klientach, codzienna prasówka, opracowanie bazy kontaktów,
– znalezienie i rekrutacja specjalistów,
– przygotowywanie wysyłek mailowych do klientów,
– zarządzanie kalendarzem,
– edycja treści na firmowej stronie lub blogu,
– zarządzanie kontaktami i zadaniami,
– przygotowywanie miesięcznych zestawień finansowych,
– wyszukiwanie najtańszych ofert usług, m.in. internet, prąd, telefon,
– umawianie wizyt i rezerwacje.
Jak widać, asystentom mogą Państwo zlecić wykonanie zadań dotyczących prawie każdego aspektu działalności firmy. Taka możliwość jest prawdziwie bezcenna, ponieważ pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości czasu, z czym wiąże się wyraźny wzrost efektywności.
Jak skutecznie współpracować ze zdalnymi asystentami?
Skoro wiemy już, jakie korzyści wiążą się z zatrudnieniem wirtualnego asystenta, warto również przyjrzeć się działaniom, które trzeba podjąć, by w pełni wykorzystać potencjał tego rodzaju pomocy. Wiele firm wychodzi bowiem z założenia, że zatrudniając zdalnego asystenta, sprawią iż ich sprawy niejako rozwiążą się same. Tymczasem nie jest do końca prawdą, ponieważ jak zawsze w przypadku delegowania zadań, konieczna jest komunikacja między osobą zlecającą a wykonawcą poleceń.
Dlatego też na samym początku współpracy z asystentem konieczne będzie dokładne opracowanie listy zadań, które mamy zamiar mu zlecić. Warto też poświęcić nieco czasu na kontrolowanie jego pracy. Pozwoli to na wyłapanie ewentualnych błędów, które mogą zdarzyć się nawet najlepszym asystentom – w końcu chociaż czasami potrafią być wręcz cudotwórcami, koniec końców są tylko ludźmi! Kontrola pracy asystenta zajmuje zdecydowanie mniej czasu, niż wykonywanie zleconych mu zadań samodzielnie i pozwala na osiągnięcie fantastycznych efektów, dlatego w dłuższej perspektywie bardzo się opłaca!
W przygotowaniu artykułu pomogła strona brella.pl