head-12_01  Programy lojalnościowe w Polsce kojarzą się przede wszystkim z posiadaniem członkowskiej karty, umożliwiającej zbieranie punktów i wymianę ich na nagrody bądź pakiet usług. Rozpoczęło się od stacji benzynowych zrzeszonych w sieciach oraz dużych hipermarketów, posiadających punkty w różnych miejscach kraju. Dzisiaj programy budowania lojalności są obecne niemal wszędzie, choć ich forma różni się znacząco od tych sprzed kilku jeszcze lat.
Pierwsze programy lojalnościowe polegały na zbieraniu znaczków, pieczątek, kuponów, kodów kreskowych. Po uzbieraniu określonej liczby znaków można było dokonać ich wymiany na nagrody bądź korzystne rabaty. Obecnie stosuje się nieco inne, zaawansowane technologicznie formy, dzięki którym można przewidzieć także zachowania konsumenckie ludzi i komunikować się z nimi, nawiązując do ich zwyczajów.
Obecnie klienci są coraz bardziej wymagający. Wszelkie chwyty psychologiczne są jak najbardziej pożądane, jednak dzisiaj ludzie coraz częściej podejmują decyzje bardzo świadomie. Mając dostęp do internetu, porównywarek cen, aukcji internetowych oraz stron gromadzących opinie o produktach i firmach, wybierają długo, poszukując ofert najbardziej opłacalnych. Konsumenci, dzieląc się refleksjami na temat konkretnej matki, potrafią zachęcić lub zniechęcić innych ludzi, tym cenniejsze jest zatem posiadanie lojalnych klientów. Stają się oni wręcz ambasadorami naszej marki w społeczeństwie.
Klient lojalny to zatem nie tylko klient, który do nas powraca, ale także poleca nas innym potencjalnym odbiorcom. Polecanie uczestników to coraz częściej stosowany chwyt, umożliwiający pozyskanie nowych klientów. Prym wiodą w tym zakresie banki i operatorzy telefonii komórkowych, proponujący korzystanie z pakietów rodzinnych i koleżeńskich, sprawdza się to jednak także w innych branżach. Potencjał grupy, polecającej innym osobom przystąpienie do niej, można wykorzystać przy dystrybucji biletów i wejściówek czy też proponując gadżetowe bonusy.
Nowoczesne programy lojalnościowe pozwalają także gromadzić dane na temat klientów. Nie tylko weryfikowane są w ten sposób dane statystyczne. W swej zaawansowanej wersji takie bazy danych weryfikują potrzeby klienta, zwyczaje zakupowe, uwarunkowania podejmowanych decyzji oraz wychodzenie naprzeciwko oczekiwaniom konsumentów.
W budowaniu lojalności warto wykorzystywać oczywiście potęgę mediów społecznościowych. Jak żaden inny kanał komunikacji zachęca klientów do kontaktu oraz komunikatu zwrotnego. Uczestnicy programów lojalnościowych za pośrednictwem Facebooka i „lubienia” profili oraz postów mogą być nagradzani poprzez wirtualne punkty, rabaty czy też możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród. Przy okazji zapewniamy naszemu przedsiębiorstwu bądź produktowi darmową reklamę.
W budowaniu lojalności wykorzystać można również komunikację za pomocą telefonów komórkowych oraz smartfonów. To dzięki nim produkt trafia niemal bezpośrednio do ręki klienta.
Rozwojowi programów lojalnościowych sprzyja rozwój technologii. Dzięki nim ogranicza nas zasadniczo tylko nasza wyobraźnia.