samochód

Chip Tuning lub ECU Reprogramming polega na zwiększeniu mocy samochodu, bez fizycznej modyfikacji silnika. Jest to możliwe, ponieważ mapy konfiguracyjne ECU (komputera samochodowego lub elektronicznej jednostki sterującej) są modyfikowane za pomocą oprogramowania.

Co daje chip tuning?

ECU lub Engine Control Unit jest dostarczany z ustawieniami fabrycznymi. System jest zaprogramowany tak, aby spełniać normy jakościowe i emisyjne obowiązujące na każdym rynku. Jednak w większości przypadków parametry te są ograniczone. Dlatego za pomocą chip tuningu lub przeprogramowania modyfikowane są następujące dane w pamięci ECU:

  • Rozrząd zapłonu.
  • Regulacja stosunku stechiometrii powietrza do paliwa.
  • Zwiększone zostaje przyspieszenie i wtrysk.
  • Zostają usunięte ograniczniki
  • Dodawane są zewnętrzne urządzenia sterujące.

Zalety chiptuningu: modyfikacja rozrządu zapłonu

Aby zrozumieć, jak działa rozrząd zapłonu, musimy zastanowić się, co dzieje się w silniku. Tłok wtłacza powietrze do cylindra w suwie sprężania, więc zapłon musi nastąpić dokładnie w odpowiednim momencie, aby w momencie wtrysku doszło do zapłonu mieszanki i eksplozji. Dlatego wykorzystanie energii i czas zapłonu jest dla producenta krytyczny. ECM steruje zapłonem tak, aby następował on w odpowiednim czasie, jednak poprzez przesunięcie rozrządu (wcześniejsze zapalenie iskry) zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia stukania. Można jednak zmodyfikować zapłon i zwiększyć liczbę oktanową paliwa, aby wyeliminować stukanie i uniknąć uszkodzenia silnika. W tym celu do chip tuningu dodaje się dodatki zwiększające liczbę oktanową paliwa.

Usuwanie ograniczników obrotów przez chip tuning

Polega to na wyeliminowaniu odcięcia obrotów, czyli regulatora, który uniemożliwia rozpędzenie pojazdu powyżej pewnych szczytów. Dzieje się tak dlatego, że producenci programują komputer samochodu tak, aby obsługiwał bezpieczny maksymalny limit obrotów. Może się to zdarzyć z powodu wielu czynników: emisji spalin, wydajności, bezpieczeństwa, jednak głównym czynnikiem może być fakt, że pojazd nie jest w stanie wtłoczyć wystarczającej ilości powietrza do silnika. Dlatego musisz mieć pewność, że samochód, który ma być zmodyfikowany poprzez chip tuning lub przeprogramowanie ECU, posiada elementy gwarantujące odpowiednią mieszankę w warunkach jego najwyższych osiągów. Chip tuning zrealizujesz z warsztatem: https://mmtuning.com.pl/.

Regulacja mieszanki paliwowo-powietrznej

Benzyna oktanowa ma stosunek powietrza do paliwa 14,7:1. Oznacza to, że na każdy gram paliwa, który jest spalany podczas spalania, potrzeba 14,7 grama powietrza. Maksymalna moc jest wytwarzana przy współczynniku AFR (Air Fuel Ratio) wynoszącym 12,5:1, natomiast maksymalna sprawność termodynamiczna jest wytwarzana przy współczynniku AFR wynoszącym 16:1. Dlatego modyfikując mapowanie i współczynnik AFR można uzyskać większą moc. Producenci programują AFR, który jest wydajny, ale spełnia wymagane normy emisji dla każdego kraju. Innymi słowy, moc jest poświęcana w celu spełnienia wymaganych standardów dla każdego rynku. Z drugiej strony, jeśli do silnika dodamy turbo, parametr AFR może być zarządzany w lepszy sposób, ponieważ pozwala na zarządzanie niższą temperaturą komory spalania.

Chip tuning zalety: zwiększone przyśpieszenie

Uzyskanie większego przyspieszenia jest bardzo proste. Należy zwiększyć ilość powietrza dostającego się do silnika oraz zwiększyć ilość paliwa wtryskiwanego do komory spalania. Uzyskuje się to poprzez modyfikację parametrów turbo (jeśli pojazd wyposażony jest w turbosprężarkę), a także poprzez modyfikację czasu wtrysku (czas wtrysku mierzony jest w milisekundach). Podnosi to jednak temperaturę komory spalania, a materiały, z których wykonane są tłoki, cylindry i pierścienie mogą ulec zmęczeniu. Aby tego uniknąć, sprzedawane są zestawy tulei tłokowych i cylindrowych wykonane ze specjalnych stopów metalów, które pozwalają na uzyskanie większej wydajności. W przeciwnym razie należy mieć świadomość, że tych parametrów nie można zmienić w ECU przy wysokich wartościach.