ciągnik

Rosyjskie pojazdy użytkowe od lat mają opinię topornych, ale tanich, a zarazem solidnych. Zwykle, mimo pewnych braków jakościowych czy niewielu udogodnień z zakresu komfortu, nie zawodziły i dawały radę nawet w trudnych warunkach. Niegdyś prym wśród rosyjskich producentów wiódł Kamaz. Dziś jednak ciężarówki z tego regionu nie są w Polsce tak popularne – co nie znaczy, że nie da się ich kupić. Podpowiadamy jak to zrobić i gdzie dostać części zamienne. 

Kamaz – co to? 

Jak już wspominaliśmy we wstępie – Kamazy to rosyjski producent pojazdów ciężarowych. Historia marki rozpoczęła się w latach 70. kiedy to z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać pierwsze modele oznaczone numerem 5410. Najróżniejsze warianty tego pojazdu na wiele lat zdominowały pejzaż wszelkich robót budowlanych w krajach byłego bloku wschodniego. 

Dziś Kamazy nadal odznaczają się wysoką odpornością na trudne warunki użytkowania oraz prostą konstrukcją – choć tutaj zaszły spore zmiany. Dzięki współpracy z zachodnimi producentami – głównie niemieckimi – udało się znacznie unowocześnić gamę modelową. Aktualne modele wykorzystują m.in. kabiny jak w starszych modelach ciężarówek takich marek jak MAN czy Mercedes. Auta mogą zostać również wyposażone w skrzynie biegów uznanej firmy ZF, a oprócz tego dodano sporo udogodnień w zakresie komfortu, np. klimatyzacja. Kluczowym hasłem dla potencjalnych użytkowników będzie jednak pytanie: Kamaz – jakie silniki są stosowane? Nie od dziś wiadomo, że Unia Europejska bardzo mocno dba o dostosowywanie jednostek napędowych w sprzedawanych na jej terenie pojazdach do odpowiednich norm. 

Aktualnie produkowane modele Kamaza spełniają normy Euro 5 oraz Euro 6, które są niezbędne, by móc działać na unijnym rynku. Do wyboru jeszcze do niedawna były jednostki wysokoprężne zarówno rosyjskiej jak i amerykańskiej produkcji (Cummins). Co więcej, wiele się mówiło w ostatnich latach o zaimplementowaniu nowoczesnych motorów Mercedesa (głównie w modelach przeznaczonych do ciągników siodłowych). Bieżąca sytuacja polityczna na arenie międzynarodowej oraz szereg sankcji naniesionych przez zachodnie koncerny na rosyjskie firmy sprawił, że producent z Tatarstanu musiał zrewidować swoje plany. Brak dostępu do zagranicznych części i modułów najprawdopodobniej sprawi, że kolejne modele Kamaza będą mocno okrojone technologicznie oraz słabiej wyposażone. 

Gdzie kupić oraz jak serwisować? 

Zakup rosyjskiej ciężarówki, podobnie jak z resztą rosyjskich samochodów osobowych, nie jest tak prosty jak zachodnioeuropejskich czy azjatyckich odpowiedników. Brakuje bowiem szeroko rozwiniętej sieci salonów i przedstawicielstw. Nie oznacza to, że jest niemożliwy. Zamówienia można dokonać za pośrednictwem importerów, którzy występują jako oficjalne przedstawicielstwa marki. Tak więc ile kosztuje nowy Kamaz? Tutaj odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko bowiem zależy od indywidualnych ustaleń co do modelu, wyposażenia, wariantu nadwozia oraz szeregu innych czynników. Dawno minęły już czasy gdy rosyjskie pojazdy użytkowe były o 40-50% tańsze niż zachodni konkurenci. Dziś należy liczyć się z cenami na poziomie kilkuletnich ciężarówek europejskich marek takich jak Iveco, DAF czy Renault. 

Używany sprzęt również możemy kupić, chociaż tutaj wiadomo, że ze względu na specyfikę maszyny – trzeba ją bardzo dokładnie sprawdzić przed zakupem. Należy również zdawać sobie sprawę z  dość małej liczby ogłoszeń. Większość Kamazów po prostu jeździ, dopóki „nie odpadną koła” i niejednokrotnie użytkownicy wolą swoje samochody po prostu zajeździć niż sprzedawać za bezcen. Bądź co bądź, mimo wręcz prymitywnych (z dzisiejszego punktu widzenia) rozwiązań, to wciąż jedne z lepszych dostępnych „wołów roboczych”. 

Kamaz części zamienne – jak to wygląda?

Tutaj sprawa jest nieco łatwiejsza. Sieć serwisów zajmujących się obsługą pojazdów wyprodukowanych w Rosji jest całkiem nieźle rozwinięta, a dzięki stosowaniu szeregu rozwiązań znanych u innych producentów, także mechanicy niekoniecznie wyspecjalizowani w tej konkretnej marce. Odpowiednich elementów eksploatacyjnych możemy szukać także w internecie, np. dostępny jest szeroki zakres części Kamaz w agri-truck.pl. Co ważne, znajdziemy tam również sporo rzeczy do starszych modeli, które przecież nadal są dosyć popularne i wciąż dzielnie służą pomocą podczas najróżniejszych prac budowlanych.